Teinit takaisin tasoryhmiin?

IMG_1386

 

Koulua on käyty jo viikkoja ja kotiin on tullut iloisia ja innostuneita teinejä. Kurssit ovat kiinnostavia ja opettajat edelleen mukavia. Väsyneitä ja kiukkuisia tyyppejä ei ole näkynyt juuri ollenkaan. Mitä on tapahtunut?

Kumpikun yläkoululainen on saanut keskittyä koulussa enemmän siihen, mikä kiinnostaa. Toinen on innostunut luonnontieteistä ja valitsi niitä painottavan luokan. Koska luokan muutkin oppilaat ovat itse sinne tahtoneet, on motivaatio hyvä ja meininki innostunut. Vanhempainillassa luokanvalvoja taisi kyllä mainita, että ehkä välillä työrauhan kannalta liiankin innostunut, mutta oppimisen ilo ja ryhmähenki on löytynyt. Ja se näkyy kotonakin.

mathematics-1509559_960_720

Ensi keväänä peruskoulun päättävä teini toi kasilla kotiin lapun, jossa kysyttiin vanhempien näkemystä lapsen kiinnostuksesta matematiikkaan. Oppilaille oli aiheesta oma kyselynsä ja näiden vastausten ja aiemman innostuksen ja menestyksen perusteella jaettiin uudet matematiikan ryhmät. Matikan opiskelu muuttui taas mielekkääksi, kun samaan ryhmään tuli pelkästään oppilaita, joille matematiikan tunnit olivat olleet vähän liian helppoja. Nyt haastetta riitti, kun opettaja laittoi tekemään haastavampia tehtäviä. Samalla ne, joille matematiikka oli ollut vaikeaa, saivat pienemmän ryhmän ja sopivamman etenemistahdin. Molemmat ryhmät rauhoittuivat, kun turhautumiselta vältyttiin.

Tänä vuonna myös muissa aineissa on erilaisia oppimisryhmiä, toisissa edetään nopeammin ja mennään syvemmälle, toisissa käsitellään perusasiat rauhallisesti. Lisäksi on ryhmiä oppilaille, jotka eivät varsinaisesti pidä ainetta vaikeana, mutta kiinnostus ei riitä lisähommiinkaan, joissakin aineissa taas ollaan oman luokan kesken.
geometry-1188497_960_720

 

Kuulostaako tämä tutulta?

Vielä 1980-luvulla oli yläasteella tasoryhmiä ja niistä sai valita itselleen sopivimman. Valinnoissa oli mahdollisuus mokata, koska jos valitsi liian suppeita kursseja ei voinut hakea lukioon. Lopulta tasokurssit heitettiin romukoppaan, ettei koulu olisi eriarvoistava.

Mutta mehän olemme kaikki erilaisia. On jokaisen etu, että saa opiskella itselleen parhaiten sopivassa ryhmässä. Lopuksi kaikki arvioidaan kuitenkin taitojensa mukaan ja jatko-opintoja voi jokainen valita samalla tavalla.

On tasapuolista antaa kaikille mahdollisuus oppia, heterogeenisessä ryhmässä se ei aina toteudu. Silti tasoryhmä on negatiivinen sana, eikä niistä voi puhua avoimesti.

 

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *